КОНКУРС

Конкурс за Сладур и Сладурана на месеца

ГАЛЕРИЯ

Потребителски галерии с красиви снимки

ФОРУМ

Прочети, попитай, сподели нещо интересно
Обяви

ОБЯВИ

Търся, предлагам, заменям, подарявам...
( 3 Гласа )

Жестоката истина за българското училище

bored-at-school new
 
"Ако не можете да обясните нещо на едно дете на 6 години, това значи, че вие въобще нямате понятие какво означава това нещо" - Алберт Айнщайн.
 
Голяма част от авторите на българските учебници вероятно не споделят същата идея, защото често съдържанието, което раждат, затруднява като изказ и родителите.
 
Дълги, многословни, претенциозни изречения, липса на яснота и систематизираност, академичен речник. Още по-голям проблем са неточностите във фактологията. Самите факти присъстват като суха информация, откъснати от контекста, без изводи и обобщения за значението и последствията от събитията и явленията. Без връзка с практиката и настоящето. Един музей на фактите, в който учениците се лутат или просто скучаят.
 
Повод за този текст ни дадоха множеството форуми и коментари в интернет пространството, които се увеличават и доказват, че „кампанията“ през 2011 на тогавашния министър на образованието Сергей Игнатов за изчистването на бисерите от учебниците не е постигнала очаквания резултат.
 
„От учебниците по „Човекът и обществото“ например може да научите, че България „от древни времена е била добро място за живеене на различни хора и днес също в нея живеят различни хора, които живеят и се трудят заедно“, отбелязва Костадин Костадинов (специалист по Балканистика) в своя блог. „По-нататък от урока за Симеон Велики ще научите, че „Цар Симеон водил продължителни войни с Византия, но те не оставили трайни следи в българското минало“ . Защо в такъв случай са го наричали Симеон Велики не става ясно. Продължаваме нататък - „през 1870 г. султанът признал автономна българска църква“, но защо и от кого се отделила – нито ред. Нито пък пояснение какво е значението на автономната църква изобщо. А Левски „ създал комитети за подготовка на общо въстание… но полицията заловила Апостола, съдът го осъдил на смърт. Присъдата била изпълнена в покрайнините на София“ . Срещу кого се подготвяло въстанието, коя полиция го заловила – не е ясно, а детето може да остане с впечатлението за един рутинен и справедлив процес“.
 
Големият проблем идва от факта, че авторите на помагалата не са учители, а университетски преподаватели, които не познават нивото на децата, коментират специалисти от Министерството на образованието. Липсва причинно – следствената връзка, която за един специалист може да се подразбира, но не и за децата. Често опитът на академичните автори да заговорят на езика на детето или текстът да се „раздвижи“ и да се направи интересен, ражда бисери. Какъв факт съобщаваме на детето, с изречението, че в Рилските езера се оглежда "най-синьото небе - българското" или че на югозапад "се е разлюляло скалното море на най-дивната планина - Родопи"– предметът е "Човек и природа", а не литература. А какво ще кажете за заключенията, че „птиците летят, рибите плуват, а растенията мърдат отделни свои части“? В раздела за етносите пък за поминъка на пътуващите цигани се разказва, че дресирали мечки и маймунки. Друг факт, който може да ви изненада, е че "Байрамът е народен празник на България". А знаете ли какво е прав е ъгъл? Този, върху който, ако наложите триъгълника, съвпада. Любимият бисер на бившия просветен министър "Морската вода е солена, защото в нея е разтворена готварска сол" е също от учебник за началния курс, който неотдавна беше "поправен". При по-големите учебниците са на нивото за студенти. Още в IХ клас в часовете по литература се появява "дискурсът", както и "митологичните архетипи". "Всеки акт, който е изключение спрямо традицията и е нарушение спрямо нейната системност според традиционния човек, е лишен от сакралността и свръхсмисъла, които би й придал митът" е цитат от учебник за горен курс.
 
Високоакадемичният език и в същото време липсата на смислен, ясен анализ и взаимовръзка между фактите има за резултат безсмислено образование. Образование, което не дава истинско знание и не възпитава способност за мислене. Абсолютно откъснато от реалността и практиката.
 
Резултатите наскоро излязоха черно на бяло: Български ученици остават последни по грамотност в Европа и на 47-о място сред 65 развити държави и икономики в света. Това показват заключенията от международно изследване в областта на средното образование PISA (Програма за международно оценяване на учениците) за 2012 г. Към тази мрачна картина добавяме и факта, че средната възраст на учителите у нас е 55 години. Често това са хора, които просто не са си намерили друга работа (тук има изключения, които заслужават огромно уважение). Обучени в едно съвсем друго време, методите им са от килийното образование – „научи, препиши, наизусти“. Притиснати икономически, те нямат нито средства, нито енергия и мотивация да се усъвършенстват и развиват. Обществото, вторачено в икономическото си оцеляване и поредния политически скандал, мълчи, докато училището произвежда бъдещи безработни и роби.
 
Защо написахме този текст? За да ви дадем повод за размисъл и повече критичност. Промяната трябва да започне от нас, родителите, защото в училище са нашите деца.
 

Автор: Антоанета Баева

Коментари
Търсене
Само регистрираните могат да коментират!
weselkapopova  - за българските учебници   |2014-05-04 08:23:42
Преди години участвах в проверката на кандидатстудентски работи в МА като препо
давател по биология.Вече бяха започнали демократичните промени,та в на шето учил
ище се получи писмо,с което се канят при желание да учстват и преподавателите п
о БИОЛОГИЯ. Участвах в кампанията 2 години.Всеки протокол се подписва от 2-те п
роверяващи страни-на асистенти-лекари и от биолози.Влязох в голямата аудитория с
моя протокол.И чувам как една от асистентките ,заст анала права говори високо и
се присмива на кандидат-студентите,че ПИШАТ ГЛУПОСТИ.Нещо ме жегна,аз обичам св
оите ученици,познавам колко скучно са напис ани учебниците,колко бедна е материа
лната база и се провикнах:"А кой пише учебниците за нашите деца?"Настъпи
мълчание.По-късно до мен се прибл ижи наша колежка и ми каза:"Защо им говор
иш така?Ще видиш сега какво ще те правят "И то май на следващия път не ме по
каниха да проверявам.Друг интересен факт - пак по време на кампанията в една оо
т почивките виден наш учен ни събра по личен повод.До мен се приближи възрастен
мъж -професор по обща биология.И ми рече:"Защо вие,учителите не уцаствате в
писането на учебници.собственият ми син има "СРеден 3 по биология" .Аз
вече съ м пенсионерка и съм откъсната от училищната среда.но както чувам нещата
вървят все по-зле.Така или иначе проблеми в образованието има още от социализ м
а.Но тагова изискванията към дисциплината бяха високи,децата бяха в училище,няма
ше употреба на НАРКОТИЦИ.Родителите ,пак претоварени,но имаха работа и милееха
за децата си.Аз самата от домашния си телефон уведомявах всеки родител -като кле
сна- за някои нарушения.Моите ученици завършваха успешно.Сег а,вече застаряваща
жена се радвам на тяхното признание и обич.Работих там,където и живея.И така е с
много мои колежки.Тази сърдечност напълно ме удовл етворява-нищо,че не сме полу
чавали тлъстите хонорари на авторите на учебници,които не ПОЗНАВАТ и не признава
т физиологичните особености на подрастващи те.Камо ли пък да ги уважават и обич
ат.Едно завършено творение се прави с ЛЮБОВ.И с отговорност.

!joomlacomment 4.0 Copyright (C) 2009 Compojoom.com . All rights reserved."